Prvá polovica tohto roku bola pre najväčšiu streamovaciu službu zrejme najťažšia v histórii. Po pandemickom boome prišiel Netflix o 1,2 milióna platiacich zákazníkov a jeho trhová hodnota sa zmrskla na tretinu. Začal preto urýchlene vykonávať štrukturálne zmeny, pridal pár seriálových hitov a teraz vyrazil svojimi výsledkami z tretieho štvrťroka analytikom dych. Netflix totiž získal 2,4 milióna nových predplatiteľov a cena jeho akcií vystrelila nahor.
„Vďakabohu máme klesajúce kvartály za sebou,“ vyhlásil pri oznamovaní výsledkov spoluzakladateľ Netflixu Reed Hastings. Spoločnosť podľa neho potrebuje udržať pozitívny trend tým, že sa sústredí na pôvodný obsah, marketing a nový lacnejší predplatiteľský model s reklamami.
Práve zavádzanie reklám urýchlili nelichotivé čísla z prvej polovice roka a od 3. novembra bude k dispozícii v dvanástich krajinách, Česko medzi nimi však zatiaľ nie je. Predplatné s reklamami bude o polovicu lacnejšie, vysielané spoty budú mať pätnásť až tridsať sekúnd, pričom na jednu hodinu seriálov či filmov by malo pripadnúť štyri až päť minút reklamy.
Podľa mediálneho analytika Paola Pescatoreho budú na lacnejšie predplatné prechádzať aj súčasní zákazníci Netflixu. „Je to o udržaní predplatiteľov, rovnako ako o získavaní nových,“ tvrdí .
Netflix pritom pôvodne odhadoval, že medzi tohtoročným júlom a septembrom naberie len asi milión nových predplatiteľov, nakoniec to bolo takmer 2,5-krát toľko. Najmä za to vďačí ázijsko-pacifickému regiónu, kde bol rast najsilnejší, zatiaľ čo domovský trh v USA a Kanade zostáva v tomto ohľade najslabší.
Plány pre zvyšok tohto roku sú však ešte oveľa odvážnejšie, Netflix totiž chce používateľskú základňu navýšiť o ďalších 4,5 milióna zákazníkov. „Stále nerastieme tak rýchlo, ako by sme chceli, zostáva nám ešte urobiť veľa práce,“ uviedol finančný riaditeľ Netflixu Spencer Neumann.
Zástupcovia Netflixu však naznačili, že podobné experimenty s kúskovaním jednotlivých sérií zrejme skončia a firma sa vráti k osvedčenému modelu zverejňovania celej série naraz. „Domnievame sa, že to pomáha zvyšovať angažovanosť najmä pri novších tituloch. Diváci sa môžu stratiť v príbehoch, ktoré milujú,“ stoja v liste akcionárom . Firma to dokladá porovnaním trendov vo vyhľadávaní Google, ktoré ukazujú oveľa väčší „hype“ okolo Dahmera ako napríklad pri každotýždňovej premiére nového dielu Rodu Draka od HBO.
Aj na Netflix však dopadá komplikovaná situácia vo svete. Vzhľadom na to, že čoraz významnejšia časť jeho tržieb pochádza z trhov mimo Spojených štátov, podsekáva hospodárske výsledky spoločnosti silný dolár. Interný výhľad tržieb a zisku pre tohtoročný štvrtý kvartál je nižší ako čísla, ktoré uvádzali analytici z Wall Street. Tí očakávali 7,98 miliardy dolárov, zatiaľ čo Netflix hovorí o 7,78 miliardách. Oveľa výraznejší rozdiel je potom pri zisku na jednu akciu, kde Wall Street odhaduje 1,2 dolára a Netflix len 36 centov.